محاسبه فرمول حجم حفره در فیزیک دهم

فرمول حجم حفره درون اجسام

حجم ظاهری چیست ؟
حجم واقعی چیه ؟
فرمول حجم حفره چجوری بدست میاد؟
فرق حجم ظاهری و حجم واقعی تو چی هستش؟
خب! برای اینکه جواب این سوال هارو بدرستی درک کنیم و از پس حل سوالات این بخش به درستی بر بیایم نیازه اول از همه حجم ظاهری رو تعریف کنیم پس وقت رو تلف نکنیم بریم سر وقت حجم ظاهری…

حجم ظاهری چیست؟

تعریف حجم ظاهری : به حجم جسمی که داخل خودش حفره یا سوراخ داشته باشد حجم ظاهری گفته میشه که در واقع از حجم همون جسم با همون ابعاد ولی بدون حفره کمتره ، بصورت مثال یک کره توخالی و دارای حفره نسبت به یک کره توپر و یکپارچه حجم کمتری داره ولی وقتی از بیرون به جسم نگاه می کنیم ظاهرا حجم هر دو کره برابر هستند برای اینکه بهتر متوجه بشید به تصویر زیر خوب دقت کنید.

محاسبه حجم حفره چگالی

همونطوری که در تصویر بالا می بینید اگه از روبرو به کره نگاه کنیم در ظاهریک کره یکپارچه داریم ولی اگه از بالا نگاه کنیم می بینیم که بخشی از کره خالی شده و دارای حفره هست ، خب حالا سوال مهم این هست که حجم حفره رو چجوری میشه محاسبه کرد ؟

حجم حفره چگونه محاسبه می‌شود؟

قبل از پاسخ به این سوال باید بتوانیم حجم واقعی جسم رو محاسبه کنیم یعنی مثلا باید بدانیم که اگر کره بالا رو ذوب کنیم و یک جسم کاملا یکپارچه بسازیم در این صورت حجم جسم چقدر می‌شود؟ برای پاسخ به این سوال همیشه و همیشه و همیشه باید بدانید که به کمک فرمول چگالی میشه حجم واقعی جسم رو بدست آورد.

یادآوری فرمول چگالی

اما یک یادآوری داشته باشیم برای کسانی که فراموش کرده‌اند ،
رابطه فرمول چگالی به چه صورتی بود؟ چگالی یک جسم یعنی نسبت جرم جسم به حجم جسم و حجمی که داخل این فرمول بدست می‌آید همیشه و همیشه و همیشه حجم واقعی‌ است.

ρ=  m V حجم واقعی بافرمول چگالی همیشه حجم واقعی بدست می‌آید

راستی تا یادم نرفته این نکته رو هم بگم که حجم حفره از اختلاف حجم ظاهری و حجم واقعی بدست میاد

حجم واقعی – حجم ظاهری = فرمول حجم حفره

حالا جمع بندی نکات گفته شده : اگه تو یک سوال حجم ظاهری و چگالی و جرم جسم رو به شما دادند و از شما حجم حفره رو خواستند کافیه که دو مرحله کار انجام بدین.

  1. با کمک فرمول چگالی حجم واقعی جسم رو محاسبه کنید
  2. حجم ظاهری رو از حجم واقعی کم کنید تا حجم حفره بدست بیاد

حل یه مساله : جرم یک جسم 20 کیلوگرم و چگالی جسم 2.5 کیلوگرم بر سانتی مترمکعب است ، اگر حجم ظاهری جسم 10 سانتی متر مکعب باشد در این صورت حجم حفره درون جسم چقدر است؟

جواب : اول از همه میریم سراغ حجم واقعی جسم به کمک فرمول چگالی و بعد از اون حجم واقعی بدست اومده رو از حجم ظاهری کم میکنیم به همین سادگی به همین خوشمزگی!

ρ = m / v ⇒ v = m / ρ = 20/2.5 = 8

2 = 8 – 10 = حجم حفره

10 دیدگاه دربارهٔ «فرمول حجم حفره درون اجسام»

    1. مهندس رضا منصف

      خیر هر نوع جرمی بر حسب هر یکایی بر هر نوع حجمی میتونه مورد تایید باشه مثلا گرم بر لیتر ولی یکسری ها مثل همون هایی که گفتین معروف تر هستند

  1. سلام مگه حجم ظاهری نباید از حجم واقعی کمتر باشه ؟ ولی در این سوال حجم واقعی ۸ سانتی متر مکعب بدست میاد که از حجم ظاهری کمتر؟

    1. مهندس رضا منصف

      سلام وقت بخیر ، نه اگه تو سوال نخواسته بود میشه حجم رو بر اساس سانتی‌متر مکعب در نظر گرفت ، البته اینکه کجا تبدیل واحد کنیم و کجا نکنیم کار تخصصی هستش که میتونید داخل دوره آموزشی این فصل نکات مربوط به اون رو یاد بگیرید.

  2. اگه بخواهیم چگالی مکعبی که توش حفره هست رو بدست بیاریم باید برای حجم کل مکعب با درنظر گرفتن حفره بدست بیاد یا بدون حفره؟؟

    1. مدرس کلاس های تیزهوشان

      با سلام و خسته نباشید . نه نیازی به حجم حفره نیست ؛
      باید کل حجم مکعب را در نظر گرفت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *