فرمول جابجایی و فرمول مسافت فیزیک دوازدهم

آموزش اورژانسی فرمول جابجایی و مسافت فیزیک دوازدهم

در دوره آموزشی فصل اول فیزیک دوازدهم بصورت کامل و جامع در مورد مسائل حرکت شناسی یعنی جابجایی ، مسافت ، سرعت متوسط ، شتاب متوسط و … صحبت شده است که در این پست آموزشی قصد داریم بخشی از نکات مهم این فصل رو باهم مرور کنیم.

تفاوت فرمول جابجایی و فرمول مسافت در چیست ؟

فرض کنید شما یک مسیر ۴ متری رو به سمت شمال می‌روید و بعد از آن ۳ متر به سمت غرب می‌روید. حالا در مجموع به من بگویید کلا چند متر حرکت کرده‌اید؟ مشخص است که در مجموع ۷ متر حرکت کرده اید، این ۷ متر حرکت شما مسافت شماست یعنی کل حرکت شما از ابتدا تا انتهای مسیر ۷ متربوده است . اما جابجایی مفهومش با مسافت فرق می‌کند و اگر بخواهیم یک تعریف ساده از مفهوم جابجایی داشته باشیم باید بگوییم که در واقع به کوتاهترین فاصله میان دو نقطه جابجایی گفته می‌شود که مثلا در حرکت بالا به خاطر اینکه مسیر شمال بر مسیر غرب عمود هست برای محاسبه جابجایی باید از رابطه فیثاغورث استفاده کرد تا بتوان کوتاهترین فاصله میان دو نقطه را بدست آورد به تصویر زیر دقت کنین تا منظور من رو بهتر متوجه بشین.

فیزیک دوازدهم حرکت شناسی حرکت شناسی ( سینماتیک )

تندی متوسط – سرعت متوسط

شاید باورتون نشه ولی از همین مفهوم سرعت متوسط میشه کلی تست های خفن طراحی کرد که تو درسنامه های تستی فیزیک دوازدهم فصل حرکت شناسی براتون مطرح میکنم ، فعلا فقط قصدم اینه که یه آشناییی اولیه پیدا کنین. خوب داشتم میگفتم تندی متوسط یعنی نسبت مسافت طی شده به زمان حرکت و سرعت متوسط یعنی نسبت جابجایی متحرک به زمان حرکت.
خوب دقت کنین که تندی یک کمیت نرده ای هستش ولی سرعت یک کمیت برداری .
ما به کمیت هایی میگفتیم برداری که علاوه بر اندازه جهت هم داشته باشن البته تعریف دقیق تر بردار یکم طولانی تره و خارج از موضوع بحثمون هستش به فرمول های سرعت متوسط و تندی متوسط دقت کنین.

Vav=Δx/Δt

sav=d/Δt

در فرمول های بالا منظور از Δx همون جابجایی جسم و منظور از d همون مسافت طی شده توسط جسم است.
در ضمن واحد سرعت متوسط و تندی متوسط m/s هست.

برای جمع بندی فرمول های حرکت شناسی بر روی اینجا کلیک کنید

2 دیدگاه دربارهٔ «آموزش اورژانسی فرمول جابجایی و مسافت فیزیک دوازدهم»

  1. ممنون میشم اگه روش حل اینو بگید
    استخری به طول ۶۰ متر می باشد ا گر شناگری ۷ بار به مدت ۱۵ دقیقه در آن به صورت رفت و برگشت شنا کند تندی متوسط و سرعت متوسط شناگر را حساب کنید؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *