تعداد اعضای مجموعه ها

فرمول بدست آوردن تعداد اعضای یک مجموعه

فصل اول ریاضی دهم به دو بخش مجموعه و دنباله تقسیم میشه و آخرین موضوعی که در فصل مجموعه ها بررسی میشه فرمول بدست آوردن تعداد عضوهای یک مجموعه هست که در این مدل از سوالات اعضای مجموعه اهمیتی نداره و فقط تعداد اعضای اونها بررسی میشه ، فرض کنید درون یک کلاس 15 نفر دانش آموز پایه دهم و 10 نفر دانش آموز پایه نهم نشسته اند مثلا بخواهیم بین این دانش آموزان شربت پخش کنیم در این صورت فرقی نمی کند که چند دانش آموز سال دهم و چند دانش آموز پایه نهم درون کلاس قرار داره فقط در این حالت تعداد اعضای هر گروه برای ما اهمیت داره و خود دهمی یا نهمی بودن دیگه مهم نیست حالا فرض کنید که بخواهیم بین همین دانش آموزان کتاب درسی پخش کنیم در این صورت تعریف ما از تعداد اعضای مجموعه کمی متفاوت میشه و دهمی یا نهمی بودن هم مهم میشه. برای درک بهتر به تصویر زیر دقت کنید.

فرمول تعداد اعضای یک مجموعه

مثال : درون یک کلاس 45 نفره ، 20 نفر به ورزش علاقه مند هستند و 7 نفر از این 20 نفر به درس فیزیک نیز علاقه مند هستند حال فرض کنید اگر بدانیم که 12 نفر از این کلاس نه به درس ورزش و نه به درس فیزیک علاقه مند هستند در این صورت چگونه می توان مشخص کرد که چند نفر فقط به درس فیزیک علاقه مند هستند ؟

سوالاتی مشابه موضوع گفته شده درون کتاب درسی ریاضی پایه دهم مطرح شده و هدف آن بررسی و جا انداختن تعداد اعضای مجموعه ها می باشد…

برای یاد گیری نکات نهایی و حل چندین مساله امتحانی کافی است که درسنامه زیر را مشاهده نمایید.

برای دانلود درسنامه فوق با کیفت بالا کافی است که بر روی << اینجا >> کلیک کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *