مفهوم e در فیزیک یازدهم

e در فیزیک یازدهم به چه معناست؟

e در فیزیک یازدهم چگونه محاسبه می‌شود؟
در اثر مالش اجسام تعدادی الکترون در بین آنها رد و بدل می‌شود جسمی که الکترون می‌گیرد دارای بار منفی و جسمی که الکترون از دست می‌دهد دارای بار مثبت می‌شد و به این شکل بار الکتریکی درون اجسام به وجود می‌آید. فرمول بار الکتریکی به صورت q=±ne است که در این فرمول e مقداری ثابت است. باید بدانیم که اندازه بار منفی الکترون و بار مثبت پروتون دقیقا یکسان بوده و برابر عدد 19-10×1.6 هست که این مقدار را بار بنیادی می‌گویند. اندازه گیری بار الکتریکی اولین بار توسط دانشمندی به نام رابرت میلیکان انجام شد.

مقدار دقیق e چقدر است؟

مطابق کتاب درسی فیزیک یازدهم مقدار دقیق‌تر عدد e به صورت زیر است اما معمولا در سوالات و تست‌های کنکور این مقدار را به صورت تقریبی وارد می‌کنند.

e   = 1.60217653 × 10-19C

عدد بالا از متن کتاب درسی برداشته شده است اما معمولا در حل سوالات و تست های کنکور مقدار تقریبی عدد بالا را لحاظ می‌کنند که به صورت رند شده از عدد e=1.6× 10−19 استفاده می‌شود.

عدد e فیزیک یازدهم

عدد e چگونه محاسبه می شود؟

مقدار عدد e اولین بار توسط دانشمندی به نام رابرت میلیکان بدست آمد ، رابرت میلیکان با آزمایشی موسوم به آزمایش قطره روغن توانست بار بنیادی الکترون (e) را بدست آورد. توصیه میکنم برای اطلاعات بیشتر پست آموزشی آزمایش قطره روغن میلیکان رو هم مطالعه کنید.

فرمول بار الکتریکی

باید بدانیم وقتی جسمی باردار می‌شود همواره مقدار صحیحی بار الکتریکی از عدد e=1.6× 10−19 را بدست می‌آورد. اگر جسم الکترون بگیرد دارای بار منفی و اگر الکترون از دست بدهد دارای بار مثبت می‌شود. بنابراین فرمول بار الکتریکی به صورت q=±ne خواهد بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *