حل معادله درجه 3

حل معادله درجه 3

کدام معادله درجه سوم محسوب می‌شود؟

در حل بعضی از سوالات ریاضی نیاز می‌شود که معادلاتی با درجه سوم رو حل کنیم منظور از حل معادله درجه 3 ، حل معادلاتی به فرم زیر است.

y=a x 3 + b x 2 + cx + d

برای حل معادله درجه ۳ روش جبری (مثل روش دلتا، تجزیه و…) وجود ندارد، اما اگر یک ریشه از معادله درجه سوم رو داشته باشیم براحتی می‌شود سایر ریشه‌های معادله درجه سوم رو بدست آورد. برای بدست آوردن سایر ریشه‌ها کافی هست که معادله درجه سوم رو بر x – α تقسیم کنیم. (منظور از α ریشه معادله است)

از تقسیم معادله درجه 3 بر x – α ، یک معادله درجه 2 بدست می آید که برای حل معادله درجه 2 روش های مختلفی رو میشه پیشنهاد کرد

1- روش تجزیه
2- روش دلتا
3- روش مربع کامل
4- روش فاکتور گیری ( در صورت امکان برای فاکتور گرفتن )

بنابراین به صورت خلاصه ابتدا یک ریشه از معادله درجه سوم رو حدس می‌زنیم (البته در اکثر تست‌ها ریشه اول معادله داده می‌شود)، سپس با روش تقسیم به یک معادله درجه دوم می‌رسیم و سرآخر ریشه‌های معادله درجه دوم رو به روش دلخواه محاسبه می‌کنیم.

یادآوری روش تقسیم عبارت های جبری

روش تقسیم به صورت کامل با جزییات فراوان در دوره آموزشی فصل عبارت‌های جبری ریاضی نهم آموزش داده شده است. برای تکمیل اطلاعات خودتون از این روش می توانید در این دوره آموزشی شرکت کنید.

حل یک مثال از روش تقسیم حل معادله درجه 3

مثال: اگر x=۱ یک ریشه از معادله درجه سوم زیر باشد سایر ریشه‌ها را بدست آورید.

x 3 + x 2 10x+8=0

پاسخ : برای بدست آوردن ریشه های این معادله کافی هستش که صورت سوال رو بر عامل ریشه یعنی x-1 تقسیم کنیم و خارج قسمت رو بدست بیاریم. بنابراین خواهیم داشت…..

حل معادله درجه 3 با تکنیک تقسیم

در ادامه سوال کافی هست که برای بدست آوردن ریشه عبارت x2-6x+8 رو تجزیه کنیم تا سایر ریشه های معادله درجه سوم مشخص شود .

x 2 6x+8 =  x2 x4 x=4 x=2

یک نکته ویژه دانشجویان رشته های مهندسی

اگر دانشجو هستید و به دنبال روشی برای حل معادله درجه سوم هستید ، به این نکته توجه کنید که با روش های جبری نمی توان به راحتی ریشه معادله درجه سوم رو بدست آورد ولی براحتی با روش های عددی مثل روش دو بخشی ، روش نیتون کاتس و … می توان براحتی ریشه های معادله درجه سوم رو محاسبه کرد . برای تکمیل اطلاعات خودتون در این زمینه می توانید به سایت ویکی پدیا سر بزنید.

9 دیدگاه دربارهٔ «حل معادله درجه 3»

  1. سلام
    خواستم بگم که روش کلی برای حل معادله درجه ۳ وجود داره و شما به اشتباه گفتین که وجود نداره

    1. مهندس رضا منصف

      سلام دوست خوبم گفتم در حد دبیرستان وجود نداره و اگه روشی رو بلد هستین میتونین برام داخل واتس اپ ارسال کنید . البته منظورم روش های عددی و دیسکریت کردن معادله نیست.

    1. مهندس رضا منصف

      سلام دوست خوبم ، نه معادله درجه سه با روش های تحلیلی براحتی حل نمیشن و راه حل کلی نداره

    1. مهندس رضا منصف

      سلام ممنونم به خاطر کامنتی که گذاشتین ، معادله درجه دوم برای پایه دهم هستش و به روش تجزیه و دلتا و مربع کامل حل میشه که میتونین روش دلتا رو داخل سایت سرچ کنید و روشش رو یاد بگیرین….

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *