آموزش دایره مثلثاتی ریاضی دهم

دایره مثلثاتی ریاضی دهم

دایره مثلثاتی چیست؟

مفهوم دایره مثلثاتی ساده اما بسیار کاربردی است و به کمک این مفهوم می‌توان بسیاری از سوالات ریاضی را حل کرد، طبق تعریف دایره مثلثاتی دایره‌ای است به شعاع یک واحد و مرکز مبدا مختصات که محورهای مختصات را به ۴ ناحیه تقسیم می‌کند.

ترتیب ناحیه های مثلثاتی خلاف جهت عقربه های ساعت است . برای درک بهتر به تصویر روبرو دقت کنید.

زاویه در دایره مثلثاتی

از ریاضیات پایه هفتم و هشتم باید بدانید که طبق قرارداد ، دایره به 360 درجه تقسیم می شود. بنابراین طبق این تعریف هر قسمت دایره 90 درجه خواهد شد . طبق تعریف اگر در خلاف جهت عقربه های ساعت حرکت کنیم زاویه مثبت ایجاد می شود بنابراین زوایایی که روی چهار راس دایره به وجود می آید به ترتیب 0 ، 90 ، 180 ، 270 و 360 خواهد بود. برای درک بهتر به تصویر روبرو دقت کنید.

دایره مثلثاتی سینوس Sin

یکی از نکاتی که درون دایره مثلثاتی به خوبی می‌توان نشان داد ناحیه‌های مثبت و منفی دایره مثلثاتی است. در ناحیه اول و دوم سینوس مثبت است و در ناحیه سوم و چهارم سینوس منفی است. برای اینکه ناحیه های منفی و مثبت را براحتی به خاطر بسپارید ناحیه های مثبت رو با هاشور مشخص می‌کنیم.

دایره مثلثاتی کسینوس Cos

همانند دایره مثلثاتی سینوس‌ها در دایره مثلثاتی کسینوس‌ها دو ناحیه مثبت و دو ناحیه منفی داریم ، ضمنا بهتر است که مقادیر زوایای صفر ، 90 ، 180 ، 270 و 360 درجه را درون دایره مثلثاتی حفظ کنید ( بعدا با این موارد کار زیاد داریم )

دایره مثلثاتی تانژانت tan

در دایره مثلثاتی تانژانت 1+ و 1- وجود ندارد. صفرهای تانژانت مثل سینوس هست و به جای مثبت و منفی یک علامت بینهایت باید قرار دهیم. پس مجدد تاکید می‌کنم در دایره تانژانت بجای مثبت و منفی یک علامت بی‌نهایت گذاشته می‌شود.

دایره مثلثاتی Cot

صفرهای دایره مثلثاتی cot مثل دایره مثلثاتی Cos است ولی بجای مثبت و منفی یک ، باید علامت بینهایت قرار دهیم.

5 دیدگاه دربارهٔ «دایره مثلثاتی ریاضی دهم»

  1. من مشکلم اینه که نمیتونم سوال حل کنم از دایره های مثلثاتی وگرنه فهمیدم جریان چیه
    به نظرتون میشه کمکی به من کرد؟

  2. واقعا بهتون خسته نباشید میگم . درسنامه هاتون خیلی عااااااااالی و کامل هستند و من تمامی نمرات خوبم رو مدیون شما هستم .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *