روش زنجیره ای

آموزش تبدیل واحد روش زنجیره ای فیزیک دهم (تجربی و ریاضی)

بررسی روش زنجیره ای

روش زنجیره ای مبحثی کاملا جدید و در نگاه اول نسبتا پیچیده است و بدلیل اینکه این روش بتازگی در کتاب درسی مطرح شده است حتما سوالاتی از این بخش در امتحانات نهایی و کنکور سراسری مطرح میشه . خلاصه این روش اینجوریه که یک واحد در هر یکای دلخواهی ( چه یکاهای استاندارد و چه یکاهای قدیمی مانند مثقال ، من تبریز ، نخود ، ذرع و … ) به شما می دهند و از شما می خواهند که این واحدها رو به هم تبدیل کنید برای حل سوالات این چنینی و استفاده از روش زنجیره ای ذکر چند نکته ضروریه که این نکات به حل سوالات روش زنجیره ای کمک زیادی می کنه .

الف ) ابتدا یک سری تبدیل واحد وجود داشته که بسیار ساده بوده ولی نیاز است که دانش آموزان بخوبی این تبدیل واحد ها را بخاطر بسپارند.

1 m = 100 cm

1 km = 1000 m

1 cm = 10 mm

1 kg = 1000 g

1 ton = 1000 kg

1 lit = 10 -3 m3

1 lit = 103 m3

ب) حالا روش زنجیره ای به این شکله که ابتدا واحدی که در صورت سوال به شما داده شده رو می نویسید مراحل سوال رو هم می نویسید و مرحله به مرحله به سمت مجهول نهایی حرکت می کنید. برای درک بهتر به مثال زیر دقت کنید.

مثال : ارتفاع هواپیمایی از سطح آزاد دریاها 40000 پا ( فوت ) است. این ارتفاع برابر چند کیلومتر است؟ (هر پا برابر 12 اینچ و هر اینچ برابر 2.5 سانتی متر است.)
جواب : تو مثال بالا اولین داده مساله یعنی ورودی مساله ارتفاع بر حسب واحد فوت ( پا ) هست و مجهول نهایی هم برحسب کیلومتر است یعنی باید با کمک گرفتن از اینچ و تبدیل اینچ به سانتی متر و نهایتا تبدیل سانتی متر به کیلومتر به جواب مساله برسیم پس مرحله به مرحله باید جلو بریم تا بتونیم تو روش زنجیره ای به جواب نهایی برسیم .

مراحل حل سوال بالا به شکل زیر هست

ft → inch → cm → m → km

تبدیل فوت به اینچ ، اینچ به سانتی متر ، سانتی متر به متر و سر آخر متر به کیلومتر ، خب حالا برای اینکه درک بهتری از روش زنجیره ای داشته باشید ویدئوی زیر رو حتما ببینید….

برای دانلود درسنامه فوق بر روی << اینجا >> کلیک کنید.

9 دیدگاه دربارهٔ «آموزش تبدیل واحد روش زنجیره ای فیزیک دهم (تجربی و ریاضی)»

  1. سلام استاد منصف.عیدتون مبارک ببخشید میخواستم واسه ترم دوم همه مباحث فیزیک غیر از کاروانرژی و همه مباحث ریاضی به غیر از فصل اول و دوم رو تهیه کنم.قیمت محصولات چند میشه؟؟

    1. مهندس رضا منصف

      سلام با شماره 09117636268 تماس بگیرید تا راهنماییتون کنم یا اینکه از طریق تلگرام به شماره فوق پیغام بدین…

  2. باسلام
    من خودم یکی از خریداران درسنامه ها هستم.
    واقعا عالیه. به همه پیشنهاد میکنم خریداری کنید.??

    1. مهندس رضا منصف

      سلام لطف دارین درسنامه های جدید تری در راهه… از فصل بعد کم و بیش تست کنکور هم کار میکنیم…

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *