آموزش فیزیک دوم دبیرستان
فصل اول درسنامه چهارم
مبحث برایند دو بردار
برایند دو بردار یکی از مباحث مهم و پرکاربرد در فیزیک محسوب می شود که علاوه بر اینکه در کتاب دوم دبیرستان مطرح شده است بلکه در فیزیک سوم دبیرستان و پیش دانشگاهی نیز استفاده می شود در مجموع می توان گفت فصلی از فیزیک را نمی توان یافت که سوالی در کنکور مطرح شود و با مبحث بردارهای برایند و تفاضل مخلوط نشود . در این درسنامه آموزشی که برای شما تهیه شده است مباحث مقدماتی مبحث بردارها مطرح و آموزش داده شده است مباحث تکمیلی این مبحث با عنوان ویژه کنکوری ها منتشر خواهد شد .
بردار برایند یعنی جمع کردن دو بردار ، از آنجایی که بردارها علاوه بر داشتن اندازه دارای جهت نیز می باشند جمع کردن آنها با جمع کردن معمولی دو عدد فرق داشته و تابع روابطی است که در حالت کلی از فرمول زیر پیروی می کند.
R = Sqrt ( a^2 + b^2 + 2 * a * b * cos ( θ ) )
توجه منظور از Sqrt همان رادیکال است . اگر بخواهیم تفاضل دو بردار را بدست آوریم کافی است که به جای جمع کردن از تفاضل استفاده کنیم یعنی داریم
(( R = Sqrt ( a^2 + b^2 – 2 * a * b * cos ( θ
توجه داشته باشید که زاویه θ زاویه میان دو بردار است ولی به شرط آنکه دو بردار از یک نقطه رسم شوند.
برای دیدن فایل ویدوئی این درسنامه کافی است بر روی فایل تصویری ( درسنامه چهارم ) زیر کلیک کنید. در انتهای این درسنامه تعدادی تمرین جهت تثبیت مطالب برای شما در نظر گرفته شده است که حتما این تمرینات را حل کنید زیرا دروس محاسباتی فقط با نوشتن و تمرین کردن در حافظه بلند مدت قرار می گیرند . در غیر این صورت مطالب در ذهن شما در مرحله ادراک باقی خواهد ماند یعنی مطالب گفته شده را درک میکنید ولی در ذهن شما ماندگار نشده و عمق کامل آن را درک نخواهید کرد. احتمالا در حل تمرین ها به مشکلاتی هم بر خواهید خورد که رفع و رجوع این مشکلات آموزش اصلی درس فیزیک است.
برای دانلود فایل تصویری این درسنامه کافی است بر روی << اینجا >> کلیک کنید .
سلام خیلی خوب تدریس میکنید استاد واقعا ممنون
سلام لینک خرابه
لینک اصلاح شد
سلام.خیلی ممنون از زحمتی که کشیدین.خیلی به کارم اومد جبران غیبت هام شد. مدیونی اگه فکر کنی میپیچوندم :))
سلام ، خوشحالم که براتون مفید بوده ، موفق باشید.
با سلام ممنون از زحمتی که کشیدین…خیلی خوب بود دست شما درد نکنه
با سلام ، خوشحالم که براتون مفید بوده پیروز و سربلند باشید
واقعا که مسخره توضیح دادی همون توضیح کتاب برداشتی کپی کردی این جا حداقل چهار تا چیز بیش تر میگفتی.???????
با سلام
با تشکر از نکته سنجی و تذکرتون
ضمن اینکه مد نظر داشته باشید که همه دانش آموزان در یک سطح نیستند که به یک نوع آموزش نیاز داشته باشند.مطالب باید از ساده شروع بشه و کم کم سخت تر بشه . هدف از این درسنامه فقط جاگذاری بود .با اینحال این درسنامه رو اصلاح میکنم و مثال های امتحانی هم تو این قسمت حل میکنم. اگر به درسنامه های بعدی رجوع کنید مثال های امتحانی حل شده بیشتری رو می بینید