ریاضی یازدهم تابع

دوره آموزشی تابع ( فصل سوم ریاضی یازدهم تجربی )

وضعیت فعلی
ثبت‌نام نشده
قیمت
230 هزار تومان
شروع کنید
یا

در فصل سوم ریاضی یازدهم تجربی با توابع گویا ، وارون یک تابع و تابع یک به یک ، اعمال جبری روی توابع و … آشنا می شوید که مختصرا هر بخش رو توضیح میدیم و درون درسنامه های این دوره بصورت مفصل میتونید با مباحث این بخش آشنا بشوید…

  • توابع گویا
    تعریف تابع گویا
    تابع رادیکالی
    تابع پله ای ( تابع جزء صحیح )
  • تابع یک به یک و معکوس تابع ( وارون تابع )
  • اعمال جبری روی تابع

توابع گویا :

به هر تابع کسری که صورت و مخرج اون یک چندجمله ای باشه تابع گویا گفته میشه ، دقت کنید که مخرج یک تابع نباید صفر باشه و به ازای ریشه های مخرج تابع تعریف نشده است. در حالت کلی برای یک تابع کسری f(x)/g(x) دامنه کلی تابع به این صورت محاسبه میشه که ابتدا دامنه صورت کسر رو بدست میاریم و دامنه مخرج رو هم بدست میاریم و سر آخر بین دامنه های صورت و مخرج ، اشتراک میگیریم…

توابع رادیکالی :

ساده ترین تابع رادیکالی تابع y = √x است ، برای بررسی دامنه توابع رادیکالی باید دقت کنید که اگر فرجه رادیکال زوج باشد در این صورت هر آنچه که زیر رادیکال هست باید بزرگتر مساوی صفر باشه ( یعنی عبارت زیر رادیکال مثبت باشه) ولی اگه فرجه رادیکال فرد باشه مثلا فرجه 3 باشه در این صورت وجود رادیکال محدودیتی برای رادیکال ایجاد نمی کنه.

تابع پله ای ( تابع جزء صحیح )

با یک تعریف ساده کار تابع جزء صحیح حذف ممیز و رند کردن اعداد به سمت عقب است نماد جزء صحیح به صورت [] است یعنی اگر عددی در بین این دو [] باشد باید جزء صحیح اون عدد رو محاسبه کنید ، یعنی تابع جزء صحیح همیشه ممیزها رو از بین میبره و عدد رو کوچک میکنه به مثال های زیر دقت کنید.

[5]=5
[7]=7
[8]=8
[-5]=-5
[-9]=-9

[-2.3]=-3
[-2.6]=-3
[-2.8]=-3
[-2.85]=-3
[-2.999]=-3

[4.3]=4
[4.6]=4
[4.8]=4
[4.85]=4
[4.999]=4

[2.3]=2
[2.5]=2
[2.7]=2
[2.9]=2
[2.999]=2

در مثال های بالا دقت کنید که همیشه عددها کوچک تر شدند و اگر عددی بدون ممیز باشد به همان شکل از درون جزء صحیح بدون هیچ تغییری بیرون می آید.

تابع یک به یک و معکوس تابع ( وارون تابع )

تعریف تابع یک به یک به بیان ساده اینشکلی هست که به ازای هر x فقط یک y وجود داشته باشه یعنی اگه در نمودارهای تابع خطی موازی محور x ها بکشیم نمودار تابع رو فقط و فقط در یک نقطه قطع کنه ، حالا هر تابعی که یک به یک باشه وارون پذیر است و وارون تابع هم با جابجایی x وy بدست میاد ، یعنی به این صورت که ابتدا تابع رو بر حسب متغیر x مرتب می کنیم یا به اصطلاح x رو تک می کنیم…. به تصویر زیر دقت کنید.

تابع وارون ، تابع اصلی

اعمال جبری روی تابع

اعمال جبری تابع یعنی پیدا کردن دامنه و ضابطه دو تابع مختلف در حالت جمع ، تفریق ، ضرب و تقسیم که در همه این حالت ها باید اشتراک دو تابع را محاسبه کرد و زمانی می توان دو تابع را جمع کرد که دامنه مشترک داشته باشند در حالت تقسیم باید توجه کنید که مخرج کسر صفر نشود و ریشه های مخرج کسر رو باید از اشتراک دامنه دو تابع کم کنید.

اعمال تابع ریاضی یازدهم

2 دیدگاه دربارهٔ «دوره آموزشی تابع ( فصل سوم ریاضی یازدهم تجربی )»

  1. سلام تدریس تون خیلی خوب حقیقتش من خیلی پیش رفت کردم و این پیشرفت نتیجه تدریس های عالی شما خیلی مفید هستندمن خسته نباشید بهتون میگم🌸🌸🌸وخیلی سپاس گذارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *