فیزیک دوازدهم فصل چهارم

آموزش جامع فیزیک اتمی و هسته ای ( فصل چهارم فیزیک دوازدهم تجربی )

وضعیت فعلی
ثبت‌نام نشده
قیمت
150 هزار تومان
شروع کنید
یا

فصل چهارم فیزیک دوازدهم در مورد اثر فوتوالکتریک ، طیف خطی ، مدل اتم رادرفورد ـ بور ، لیزر ، ساختار هسته ، پرتوزایی طبیعی و نیمه عمر است . از میان مواردی که ذکر شد قسمت های اولیه فصل جنبه حفظی و مفهومی داره و تنها بخش فرمولی این فصل قسمت پرتوزایی و نیمه عمر است که تمامی قسمت های حفظی این فصل بهمراه قسمت های فرمولی بصورت کامل در طی 10 درسنامه تدریس شده است.

فیزیک اتمی

در بخش اول این فصل با این مفهوم آشنا می شوید که اگه یک موج الکترومغناطیسی پرقدرت به سطح یک الکترود تابیده بشه و انرژی کافی هم داشته باشه سبب کنده شدن الکتروهای آزاد از سطح الکترود میشه و به این پدیده اثر فتوالکتریک گفته میشه ، در ادامه با این مفهوم اشنا می شوید که اگه از سطح همه اجسام در هر دمایی به غیر صفر مطلق امواج الکترومغناطیسی گسیل میشه که به اون تابش گرمایی هم گفته میشه و کمی این وسط با طیف گسسته و طیف پیوسته آشنا می شوید. سپس در ادامه با رابطه ی ریدبرگ و فرمول طیف گسیلی اتم هیدروژن آشنا می شوید.

1/λ = R ( 1/n’2 – 1/n2)

که رابطه بالا منظور از λ طول موج است و منظور از n و ‘n شعاع مدارهای اطراف هسته هیدروژن است ، هنگامی که یک الکترون از یک لایه به لایه بالاتر یا پایین تر می رود در این صورت یک موج الکترومغناطیسی با طول موج λ جذب یا گسیل می کنید.

در ادامه با فرمول شعاع مدارهای اطراف لایه های هیدورژن و ترازهای انرژی الکترون در اتم هیدروژن آشنا می شوید.

فرمول شعاع لایه های اطراف اتم هیدروژن

rn = n2 a0

در ادامه کمی با ترازهای انرژی در اتم هیدروژن و ساختار هیدروژن گونه آشنا می شوید و همچنین کمی در مورد ساختار لیزر خواهید خواند.

فیزیک هسته ای

از سال های گذشته و همچنین از کتاب شیمی دهم و یازدهم تا حد زیادی با ساختار هسته آشنا شده اید و قطعا به خاطر دارین که هسته هر اتم از پروتون و نوترون تشکیل شده ، حالا نکته ای که باید بدونید این هستش که اگه بعضی از عنصرهای پرتوزا هستند و به خودی خود هسته های اونها دچار واپاشی میشه و در اثر این واپاشی انرژی زیادی تولید میشه که بهش انرژی هسته ای گفته میشه ، تو این وسط با چنتا تعریف و فرمول هم آشنا میشیم مثلا به زمانی که طی اون نصف یک ماده پرتوزا دچار واپاشی بشه ، نیمه عمر گفته میشه و فرمول اون به صورت زیر هست.

n = Δt/T

N = N0 /2n

تو رابطه بالا به N0 تعداد هسته های اولیه و به N تعداد هسته های فعال گفته میشه و n هم معرف تعداد واپاشی هست. وقت رو تلف نکنید و سریعا تو دوره آموزشی این فصل شرکت کنید ….

1 دیدگاه دربارهٔ «آموزش جامع فیزیک اتمی و هسته ای ( فصل چهارم فیزیک دوازدهم تجربی )»

  1. سلام و خسته نبا شید دارم خدمت شما خیلی عالی تدریس میکنید حیرت زده ام از تدریس شگفت انگیز و عالی شما بی وقفه در پی دیدن تدریس های شما هستم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *