دوره آموزشی فیزیک دهم فصل دوم ویژگی های مواد

دوره آموزشی ویژگی های ماده (فشار در مایعات) فصل دوم فیزیک دهم

وضعیت فعلی
ثبت‌نام نشده
قیمت
190 هزار تومان
شروع کنید
یا

فصل دوم فیزیک دهم با تعریف حالت های مختلف ماده شروع میشه ، در یک دسته بندی کلی ماده به دو دسته جامد و شاره ( مایع و گاز ) دسته بندی میشه ، مهمترین فرمول این فصل فرمول محاسبه فشار شاره هاست. قبل از اینکه بخواهیم فرمول فشار در شارها ( مایعات و گازها ) رو معرفی کنیم باید فرمول فشار در حالت کلی رو بررسی کنیم که این فرمول به صورت P=F/A تعریف میشه که تو این فرمول پارامتر F معرف نیرو ( بر حسب نیوتون ) و پارامتر A معرف مساحت ( برحسب مترمربع ) و پارامتر P معرف فرمول فشار است.

فرمول فشار در مایعات :
فشار در هر نقطه از مایع به دلیل وزن ستون بالای اون نقطه ایجاد میشه به یک بیان ساده تر فشار در هر نقطه ای از یک مایع به ارتفاع بالای اون نقطه وابسته است یعنی بصورت مثال اگه به درون یک استخر آب شیرجه بزنیم هرچقدر که به کف استخر نزدیک تر بشیم فشار بیشتری رو احساس میکنیم ، چرا؟؟ به این خاطر که هرچه بیشتر وارد قسمت های عمیق استخر بشیم ارتفاع مایع بالای سرمون هم به همون میزان افزایش پیدا میکنه.

دقیقا بنا به همین خاصیت اگه درون یک ظرف آب بریزیم و سوراخ هایی در نقاط مختلف اون ایجاد کنیم هرچقدر که به عمق آب نزدیک تر شویم شدت برون ریزی آب در کف ظرف بیشتر و بیشتر می شود زیرا همونطوری که تا به حال اشاره کردیم فشار در هر نقطه ای از یک مایع به ارتفاع بالای اون مایع وابسته است و منطقا فشار در کف ظرف بیشتر از فشار در بالا ظرف خواهد بود به این علت که ارتفاع h برای مایعات در کف ظرف نسبت به پایین ظرف بیشتر است.

فشار در مایعات فیزیک دهم

فرمول فشار ناشی از وزن مایع
P = ρ g h
فرمول فشار کل یک مایع
P = ρ g h + P0
فرمول اختلاف فشار در مایعات
ΔP = ρ g h

لوله های U شکل : یکی از سوالات متداول این فصل بررسی لوله های U شکله تو این مدل از سوالات دو یا چند مایع رو درون یک لوله U شکل میریزن و با توجه به ساختار مساله فشار و یا ارتفاع رو در یک نقطه از سوال به عنوان مجهول قرار میدن ، همیشه تو این مدل از سوالات برای حل مساله پایین ترین نقطه مشترک دو مایع رو ( مرز دو مایع رو ) به عنوان نقطه شروع حل مساله در نظر میگیریم. ضمنا همونطوری که بالاتر اشاره کردیم همیشه باید تو این مدل از سوالات دقت کنید که فشار هر نقطه ای تو یک مایع با کمک فرمول ρ g h حساب میشه و ارتفاعی که تو این فرمول باید جاگذاری بشه ارتفاع مایعات بالای نقطه مورد نظر هست. به تصویر زیر دقت کنید تا درک بهتری از نحوه جاگذاری ارتفاع h داشته باشید.

لوله های U شکل

نیروی شناوری : به جسم های درون یک شاره یا غوطه ور در آن، همواره نیرویی به سمت بالا وارد می شود به این نیرو ، نیروی شناوری می گویند به خاطر وجود همین نیرو کشیدن اجسام شناور درون آب بسیار راحت تر از کشیدن همان جسم درون خشکی است.

اصل برنولی : در مسیر حرکت یک شاره هرگاه تندی شاره زیاد بشه ، فشار اون کم می شود و برعکس هرگاه تندی شاره کم بشه ، فشار اون زیاد می شود.

منظور از A سطح مقطعی هست که شاره از درون اون عبور می کنه و منظور از V تندی ( سرعت ) شاره است.

A2V2 = A1V1

7 دیدگاه دربارهٔ «دوره آموزشی ویژگی های ماده (فشار در مایعات) فصل دوم فیزیک دهم»

  1. سلام خیلی عالی تدریس میکنین هم ویدیوهاتون هم تدریستون حرف نداره من واقعا از شما ممنونم

  2. سلام تابه الان این همه مطلب رو یکچا نتونستم یاد بگیرم در شگفت هستم از این تدریس پر مهارت شما سایه شما بر سر ما دانش آموزان ایران مستدام .

  3. سلام همش دنبال دیدن فیلم های شما هستم حتی تو اینترنت هم سرچ می کنم اسم شما رو می نوشتم اما دیگه فهمیدم که از سایت لپ کلام هم ممکن روش بی نهایت عالی و خارق العاده دید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *