نوشتن زیرمجموعه های یک مجموعه ، مجموعه مرجع

دوست خوبم سلام!
این پست آموزشی در مورد درسنامه چهارم فصل اول ریاضی نهم هستش که در این درسنامه با مجموعه مرجع و نحوه نوشتن زیرمجموعه های یک مجموعه آشنا می شوید. در این درسنامه تمریناتی از کتاب درسی و سوال هایی در حد امتحانات کلاسی رو میتونید یاد بگیرید. تماشای این فیلم آموزشی شما رو برای امتحانات نهایی آماده می کنه. برای دانلود فیلم آموزشی ریاضی نهم به پایین همین صفحه مراجعه کنید.

مرور بخشی از مفاهیم این درسنامه :
تعریف مجموعه مرجع
: به مجموعه ای مجموعه مرجع گویند که تمام مجموعه های دیگر زیرمجموعه این مجموعه باشند ، مجموعه مرجع را معمولا با U یا M نمایش می دهند.

نحوه نوشتن زیرمجموعه های یک مجموعه : برای نوشتن زیرمجموعه های یک مجموعه کافی هستش که عضو هر مجموعه رو داخل نماد {} قرار بدیم ، توجه داشته باشید که یک مجموعه N عضوی زیرمجموعه های 0 ، 1 ، 2 ، 3 و …. N عضوی خواهد داشت بصورت مثال یک مجموعه مثلا 4 عضوی زیر مجموعه های 0 ، 1 ، 2 ، 3 و 4 عضوی خواهد داشت یا مثلا یک مجموعه 6 عضوی ، زیر مجموعه های 0 ، 1 ، 2 ، 3 ، 4 ، 5 ، 6 عضوی خواهد داشت.

فرمول تعداد زیرمجموعه های یک مجموعه : یک مجموعه n عضوی به تعداد 2n زیر مجموعه دارد.

مثال: زیر مجموعه های مجموعه A={ 1 , 2 , 3 } را بنویسید.
مجموعه 0 عضوی {}
 مجموعه 1 عضوی {1} , {2} , {3}
مجموعه 2 عضوی {1,2} , {1,3} , {2,3}
مجموعه 3 عضوی {1,2,3}

همونطوری که در مثال بالا می بینید مجموعه A که دارای 3 عضو هستش و در کل دارای 8 زیرمجموعه هستش ، خوب وقت اون رسیده که به چنتا سوال جواب بدین

سوال 1 : یک مجموعه دارای 128 زیر مجموعه است این مجموعه چند عضو دارد ؟
سوال 2 : مجموعه A={ 1 , {} , 𝝓 } دارای چند زیرمجموعه است؟

فیلم آموزش ریاضی نهم فصل اول درسنامه چهارم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *