اتلاف انرژی مکانیکی فیزیک دهم فصل کار و انرژی

فیلم آموزش اتلاف انرژی مکانیکی ( فصل کار و انرژی فیزیک دهم )

تو این پست آموزشی میخواهیم با همدیگه در مورد اتلاف انرژی مکانیکی از فصل کار و انرژی فیزیک دهم صحبت کنیم ، به بیان بسیار ساده اگه در مسیر حرکت یک جسم اصطکاک وجود داشته باشه ، انرژی مکانیکی اولیه جسم رفته رفته کم و کمتر میشه و پس از مدتی جسم از حرکت باز می مونه ، بصورت مثال اگه یک گلوله رو از بالای یک سطح شیب دار رها کنیم در نقطه شروع حرکت به دلیل ارتفاعی که جسم داره حاوی انرژی پتانسیل هستش و بعد از رها شدن این انرژی به انرژی جنبشی تبدیل میشه ، حالا اگه در مسیر حرکت اصطکاک هم وجود داشته باشه بخشی از انرژی پتانسیل صرف غلبه بر نیروی اصطکاک میشه و بخشی از انرژی تبدیل به انرژی جنبشی میشه ، بنابراین میشه برای حرکت یک جسم در مسیری که اصطکاک وجود داره رابطه زیر رو نوشت .

فرمول اتلاف انرژی در طول مسیر حرکتE2-E1 = Wf

منظور از wf در فرمول بالا کار نیروی اتلافی و منظور از E2 , E1 انرژی در حالت ثانویه و انرژی در حالت اولیه هست . ضمنا خوبه بدونین که برای اصطکاک در حد کتاب فیزیک دهم فرمولی گفته نمیشه ولی مفهوم اصطکاک در فصل دوم فیزیک دوازدهم تکمیل میشه و میشه سوالات ترکیبی و پیشرفته تری رو با ترکیب این دو فصل یعنی فصل کار و انرژی از دهم و فصل دینامیک از دوازدهم مطرح کرد. اما وقت اون رسیده که ویدئوی آموزشی اتلاف انرژی رو بصورت کاملا رایگان پایین همین صفحه مشاهده کنید.

برای دانلود درسنامه فوق بر روی << اینجا >> کلیک کنید.

6 دیدگاه دربارهٔ «فیلم آموزش اتلاف انرژی مکانیکی ( فصل کار و انرژی فیزیک دهم )»

  1. در آخرین مثالی که توی این درسنامه حل شده سرعت نهایی جسم با وجود اصطکاک که قسمت ( ب ) سوال بود رو رادیکال 80 متر بر ثانیه ( یا همون 4 رادیکال 5 ) در آوردید که درستش میشه رادیکال 800 متر بر ثانیه ( یا همون 20 رادیکال 2 ) . به خاطر این که ضرب 8 در 50 رو 40 نوشتید و جذر گرفتید برای بدست آوردن سرعت نهاییش .

  2. سلام استاد منصف خسته نباشید بخشید چطور میتونم در کلاس های تقویتی فیزیک به طورحضوری شما شرکت کنم؟

    1. مهندس رضا منصف

      سلام کلاس های حضوری در رشت برگزار میشه اگر در این محدوده زندگی میکنین میتونین با شماره 09117636268 تماس بگیرید

  3. با سلام وتشکر از مباحث خوبی که قرار داده اید برای خری ویدیوهای اموزشی پایه نهم و دهم کجا باید در سایت مراجعه کرد .

    1. مهندس رضا منصف

      با سلام اگر امکانش هست با این شماره تماس بگیرید و یا اینکه از طریق تلگرام به شماره 09117636268 پیغام بدین تا راهنمایی های لازم صورت بگیرد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *