فرمول دمای تعادل

فرمول دمای تعادل (تعادل گرمایی)

مفهوم تعادل گرمایی و دمای تعادل

تو پست قبلی در مورد فرمول گرما صحبت کردیم ، حالا تو این پست آموزشی میخواهیم با هم فرمول دمای تعادل رو بررسی کنیم ، به یک بیان ساده دمای تعادل اینجوری تعریف می شود که اگر چند جسم مختلف با دماهای متفاوت رو کنار هم قرار بدهیم پس از مدتی دمای هر سه جسم یکسان می شود و دیگر تغییر نمی کند که به این دمای مشترک بین اجسام ، دمای تعادل می گویند و با نماد θe نمایش می دهند.

یک مثال واقعی از دمای تعادل

در حقیقت اجسامی که پیرامون ما هستند و در کنار هم قرار دارند بصورت دائم با یکدیگر در تبادل حرارتی قرار دارند و گرما بین آنها رد و بدل می شود. همیشه در طبیعت بصورت خود به خودی گرما از اجسام با دمای بالاتر به سمت اجسام با دمای پایین تر منتقل می شود مثلا اگر یک چای داغ 100 درجه سلسیوس درون یک اتاق با دمای 25 درجه سلسیوس قرار داشته باشد پس مدتی دمای چای داغ رفته رفته کم می شود و به دمای 25 درجه سلسیوس می رسد و با محیط هم دما میشود در این حالت دمای چای به حالت تعادل رسیده است و دیگر تغییر نمی کند مگر اینکه مجددا چای را گرم و یا محیط را سردتر کنیم .

فرمول دمای تعادل

فرمول دمای تعادل به دو صورت نوشته می شود که هر کدام کاربرد مخصوص خودشان را دارند
1) فرمول دمای تعادل با فرم کسری
2) فرمول دمای تعادل با فرم خطی

فرم کسری فرمول دمای تعادل زمانی استفاده می شود که خود θe به عنوان مجهول پرسیده شود و فرم خطی فرمول دمای تعادل زمانی استفاده می شود که θe درون مساله داده شده باشد و یکی دیگر از پارامترهای مساله مثل m , c و … به عنوان مجهول پرسیده شده باشد. فرم خطی فرمول دمای تعادل و فرم کسری فرمول دمای تعادل رو می توانید در تصویر زیر ببینید.

فرمول دمای تعادل

θ e = m 1 c 1 θ 1 + m 2 c 2 θ 2 m 1 c 1 + m 2 c 2
مسائل پیشرفته تر دمای تعادل
سوال ترکیبی فرمول تعادل گرمایی

فرم خطی فرمول تعادل گرمایی

m1c1e1)+m2c2e2 )+m3c3e3)=0

دقت کنید که در فرم خطی فرمول همه اطلاعات مساله باید در یک طرف تساوی نوشته شود و نکته دوم اینکه دمای تعادل همیشه قبل از θ1 یا θ2 یا θ3 نوشته می شود.

مثال ) جسمی به جرم ۲۰۰ گرم و دمای ۵c را درون ظرف عایقی حاوی ۳۰۰g آب ۲۵c می اندازیم و در ظرف می بندیم. پس از چند دقیقه دمای تعادل ۲۳c می شود. با صرف نظر از اثر ظرف و اتلاف گرما، مقدار گرمای ویژه جسم چند واحد SI است؟ Cw = 4200J/kg

👇👇جواب سوال بالا رو پیدا کنید و زیر همین پست برام کامنت کنید👇👇
👇🔷از فرم خطی استفاده کنید زیرا θe داده شده است🔷👇

12 دیدگاه دربارهٔ «فرمول دمای تعادل (تعادل گرمایی)»

  1. سجاد غفاری

    سلام خیلی ممنون از سایت خیلی خوبتون به من در امتحان کمک کرد نمره خوب بگیرم جواب مسئله میشه ۷۰۰ ژول بر کیلوگرم

    1. مهندس رضا منصف

      سلام دوست خوبم اشکال نداره که دارین کمی زودتر میخونین در عوض پایه تون برای سال های بعدی قوی تر میشه

  2. مبینا علیاری

    سلام اخه خودتون بالا گفتید اگه مسئله ای توش تتا رو بخواد باید به صورت کسری بریم مثالی که برامون دادید حل کنیم توش نوشتین که به صورت کسری برین چون تتا رو داده الان چی به چی شد ؟!میشه توضیح بدین

    در ضمن سایتتون عالی بود ممنون 💙

    1. مهندس رضا منصف

      سلام دوست خوبم ، خیلی ممنون بابت کامنتی که گذاشتین ، برای این پست یک ویدئوی آموزشی بار گزاری خواهم کرد…

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *