resistor

عوامل موثر بر مقاومت الکتریکی R=ρL/A

در فصل دوم فیزیک یازدهم به بحث و بررسی جریان الکتریکی ، مقاومت های الکتریکی و … پرداخته می شود قبل از هر چیز اصلا مقاومت چیست و به چه چیزی مقاومت الکتریکی می گویند.

هر سیم رسانایی بسته به جنس و سطح مقطع و طول خود نسبت به عبور جریان الکتریکی از خود مقاومتی نشان می دهد و باعث اتلاف انرژی در خود می شود که به آن مقاومت الکتریکی گویند . بطور مثال از همین خاصیت استفاده کرده و بوسیله آن لامپ های معمولی ساخته می شود در واقع یک لامپ رشته ای یک مقاومت ساده است.

عوامل موثر بر مقاومت الکتریکی

و اما آنچه که در این درسنامه ( عوامل موثر بر مقاومت های الکتریکی ) برای ما مهم است این موضوع است که چگونه مقاومت یک رسانای الکتریکی را محاسبه کنیم . فرمولی که در کتاب درسی سوم دبیرستان مطرح شده است بدین شکل است

R = ρ * L / A

که در فرمول فوق :

R : مقاومت الکتریکی جسم رسانا
ρ : مقاومت ویژه
L : طول جسم رسانا
A : سطح مقطع سیم رسانا است

یکی از سوالات متداول در آزمون های هماهنگ کشوری این است که از شما می خواهند نسبت مقاومت الکتریکی دو جسم رسانا را با هم مقایسه کنید و در این حالت فرمول زیر بسیار مناسب است.

R2/R1ρ2/ρ1 × L2/L1 × A1/A2

مثال : طول و سطح مقطع سیم مسی A سه برابر طول و سطح مقطع سیم مسی B است در این صورت مقدار مقاومت در حالت دوم چند برابر مقاومت در حالت اول است؟

برای آنکه بتوانید بر روی درسنامه عوامل موثر بر مقاومت های الکتریکی تسلط کافی را پیدا کنید کافی است که درسنامه تصویری زیر را مشاهده کنید.

برای دانلود درسنامه فوق کافی است که بر روی << اینجا >> کلیک کنید.

5 دیدگاه دربارهٔ «عوامل موثر بر مقاومت الکتریکی R=ρL/A»

  1. مهندس رضا منصف

    سلام باقی برای فروش هستش دیگه از این فصل چیزی قرار داده نمیشه میتونین با شماره 09117636268 از طریق تلگرام و یا به صورت مستقیم در مورد نحوه خرید اطلاعات کسب کنین

  2. سلام ببخشید دیگه تو اپارات درسنامه نمیزارین؟ من میدان و پتانسیل رو پیدا نمیکنم از فصل دو هم چیزی نیست

  3. خداییش معلم خوبی هستی لایک داری ای کاش معلم ما بودی یذره فیزیکو بهتر متوجه میشدیم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *