حد توابع چند جمله ای

حد و پیوستگی توابع چند جمله ای

یکی از مهمترین و تست خیز ترین و عمیق ترین مطالب ریاضی بحث حد و پیوستگی توابع است که تاثیر بسیار عمیقی در ذهن دانش آموزان ایجاد کرده و رد پای این مطالب شاید بصورت مستقیم در فصل های دیگر تکرار نشود ولی در رسم نمودارها ، بررسی مشتق لحظه ای ، بررسی مفاهیمی همچون آهنگ لحظه ای . خلاصه انچه که در این میان مهم است بعنوان مقدمه این فصل این است که باید بدانید توابع کسری که در این فصل بررسی می شوند عموما به عددی میل میکنند که در نهایت صورت و مخرج کسر را صفر کرده و به اصطلاح مبهم خوانده می شوند. برای رفع ابهام توابع کسری که یکی از ساده ترین و در عین حال مهم ترین حالت آن حد توابع چند جمله ای است که برای رفع ابهام حد توابع چند جمله ای از اتحادها کمک گرفته و به طریقی عامل صفر شونده صورت و مخرج را حذف می کنیم که به این روش رفع ابهام توابع حدی گویند.

برای آنکه بتوانید بر روی فصل حد مسلط شوید خصوصا برای آنکه بتوانید براحتی حد توابع چند جمله ای را براحتی حل کرده و رفع ابهام کنید ، باید یک پیش زمینه بسیار قوی از << اتحاد ها >> داشته باشید . حال اگر این پیش زمینه را ندارید از درون سایت آموزش اتحاد ها را مرور کنید .

به مثال زیر دقت کنید.

حد روبرو را زمانی که متغیر ایکس به سمت عدد 2 میل می کند محاسبه کنید.

Lim (x2 – 4 ) / ( x3 – 8 )

اولین نکته ای که در جاگذاری عددی درون حد فوق به چشم می خورد صفر شدن همزمان صورت و مخرج است که از بین بردن این صفر در صورت و مخرج یعنی همان رفع ابهام کردن ، حال برای آنکه نکات بیشتری را در زمینه رفع ابهام یاد بگیرید درسنامه تصویری زیر را مشاهده کنید.

برای دانلود درسنامه فوق کافی است که بر روی << اینجا >> کلیک کنید.

1 دیدگاه دربارهٔ «حد و پیوستگی توابع چند جمله ای»

  1. فاطمه فلاح پور

    درود بر شما. از آموزش شما مفهومی بسیار سپاس گذارم. تا حالا از هیچ کسی نتونستم ریاضی یاد بگیرم. شایدم اونا بلد نبودن چجوری ریاضی یادم بدن. ولی روش اموزش شما بسیار واسم تاثیرگذار بوده
    امیدوارم پاینده باشید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *