جمع بندی فرمول های حرکت شناسی فیزیک دوازدهم

در فصل اول فیزیک دوازدهم ( حرکت شناسی ) دو دسته حرکت بررسی میشه

  1. حرکت سرعت ثابت
  2. حرکت شتاب ثابت
  3. بررسی فرمول های سرعت متوسط و شتاب متوسط

که فرمول های هر دسته رو بصورت خلاصه با هم بررسی می کنیم. توجه داشته باشید که چه برای حرکت سرعت ثابت و چه برای حرکت شتاب ثابت فقط و فقط حرکت بر روی خط راست بررسی میشه ولی برای فرمول های سرعت متوسط و شتاب متوسط میشه حرکت بر روی دایره و … رو هم بررسی کرد.

فرمول های حرکت سرعت ثابت

به حرکت سرعت ثابت بر روی خط راست میگن حرکت یکنواخت دقت کنین که دو تا شرط رو باید همزمان داشته باشه

۱ – سرعت ثابت باشه     ۲- بر روی خط راست باشه

توجه کنین که اگه حرکت سرعت ثابت باشه ولی مسیر مثلا دایره ای باشه در این صورت حرکت شتاب ثابت محسوب میشه و یا اگه مثلا حرکت بر روی یک منحنی باشه به خاطر تغییر دائمی جهت سرعت تغییر میکنه و میتونیم حتی تو این بخش حرکت شتاب متغیر هم داشته باشیم.

حالا اگه با توجه به شرایطی که گفتم حرکت یکنواخت داشته باشیم کتاب درسی فیزیک دوازدهم اومده براش چنتا فرمول مهم معرفی کرده که میخوام یه اشاره ای هم به فرمول های مهم حرکت یکنواخت فصل حرکت شناسی داشته باشم.

x=vt+x0        ,     Δx = vt

فرمول های حرکت شتاب ثابت

این بخش بیشترین فرمول رو توی این فصل داره و گاهی تشخیص اینکه باید الان از کدوم فرمول استفاده کنیم کمی سخت میشه . قبلا که گفتم فقط حرکت رو روی خط راست بررسی میکنیم و همونطوری که از اسم حرکت مشخصه شتاب حرکت ثابته . بزارین با یک مثال ساده مفهوم حرکت شتاب ثابت رو بهتون توضیح بدم . فرض کنین که ما توی سوالی به شما میگیم که شتاب حرکت یک خودرو مثلا ۶ متر بر مجذور ثانیه هستش معنی این حرف این هستش که توی هر یک ثانیه سرعت متحرک ۶ تا تغییر میکنه و زیاد تر میشه حالا شتاب اگه منفی باشه معنیش اینکه به ازای هر یک ثانیه سرعت ۶ تا کم میشه.

و اما فرمول های حرکت شتاب ثابت

فرمول جابجایی مستقل از سرعت ثانویهΔx = ½ a t² + V0 t   
 فرمول مستقل از جابجاییV=at + V0    
فرمول مستقل از زمانV2 – V02  =  ۲ a Δx   

در فرمول های بالا هر فرمول مستقل از یک پارامتر فیزیکی هست مثلا فرمول آخری که نوشتم توی این فرمول پارامتر t وجود نداره و زمانی سراغ این فرمول میریم که نه زمان رو بده و نه زمان رو بخواد.
و مثلا تو فرمول مستقل از جابجایی Δx وجود نداره و کلا این فرمول رو وقتی استفاده میکنیم که نه Δx رو بده و نه بخواد . خب حالا برای اینکه مطالب بهتر جا بیوفته و درک بهتری از فصل پیدا کنین ویدئوی آموزشی زیر رو ببینید و یه خلاصه ای از کل فرمول های مبحث حرکت شناسی فیزیک دوازدهم رو با هم مرور کنید.

برای دانلود درسنامه فوق بر روی << اینجا >> کلیک کنید.

5 دیدگاه دربارهٔ «جمع بندی فرمول های حرکت شناسی فیزیک دوازدهم»

    1. مهندس رضا منصف mounsef

      ممنونم بخاطر نظرتون ، چه مدل آموزشی نیاز دارین بگین در همون جهت آموزش هامون رو اصلاح کنیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *