فرمول بازده و توان در فیزیک دوم

تعریف فرمول بازده و توان در فیزیک دهم

توان در فیزیک به چه معناست ؟ فرمول توان چیست؟

به نسبت انرژی مصرف شده تقسیم بر زمان مصرف انرژی توان می گویند. بصورت مثال اگر یک شخصی از نردبان به اندازه ۵ متر بالا بره و این بالا رفتن ۳۰۰ ثانیه طول بکشه اگر میزان افزایش انرژی پتانسیلی که در این ۵ متر بالا رفتن روU بنامیم و مقدار این انرژی رو تقسیم کنیم بر زمان ۳۰۰ ثانیه ، توان شخص رو بدست آورده ایم. پس فرمول توان به صورت زیر در میاد …

P= W t

دقت کنید که انرژی که در صورت فرمول توان نوشته می شود می تواند انرژی گرمایی ، انرژی پتانسیل ، انرژی الکتریکی و یا هر مدل دیگه ای از انرژی باشه … بصورت مثال در فصل چهارم فیزیک دهم مبحث دما و گرما ، میزان انرژی گرمایی تقسیم بر زمان میشه توان گرمایی ، در فیزیک یازدهم فصل دوم ( مقاومت ) از تقسیم انرژی الکتریکی به زمان میشه توان مقاومت هارو محاسبه کرد.

یک مثال از متن درسنامه : دانش آموزی به وزن ۶۰۰ نیوتون در مدت یک دقیقه و ۴۰ ثانیه ۴۰ پله ی ساختمان را بالا می رود ، اگر ارتفاع هر پله ۲۵ سانتی متر باشد در این صورت توان دانش آموز چند وات است؟

بخش دوم فرمول بازده

به یک بیان ساده بازده هر وسیله نسبت انرژی مفید اون وسیله به کل انرژی ورودی وسیله تعریف می شود، به یک تعیبر دیگه فرمول بازده یعنی نسبت توان مفید به توان کل ، برای درک بهتر به تصویر زیر دقت کنید. همانطور که در تصویر زیر مشخص است همیشه بخشی از انرژی ورودی ( انرژی کل ) به انرژی خروجی ( کار مفید ) تبدیل نشده و بصورت انرژی اتلافی از سیستم خارج می‌شود.

معمولا در حد امتحانات تشریحی توسط یک پمپ جسمی رو به سمت بالا می کشند و توان جسم رو در ابتدای سوال به ما میدن و فرمول بازده رو به عنوان مجهول از ما می‌خواهند در این حالت میشه فرمول بازده رو به صورت زیر خلاصه کرد

R a = E مفید E کل = m g h p × t
فرمول بازده ( راندمان )

23 دیدگاه دربارهٔ «تعریف فرمول بازده و توان در فیزیک دهم»

    1. مهندس رضا منصف

      انرژی mgh تقسیم بر p*t معمولا در حد امتحانات نهایی کافیه که داخل تصویر همین صفحه فرمولش رو نوشتم

  1. سلام ببخشید KW چیه و اینکه یه واحدی هم هست به نام P in میشه بگید اینا یعنی چی
    ذاتا اینایی که گفتم تو حل این مسئله اومده بود :

    اگر بازده یک ماشین 90% و توان خروجی آن 9KW باشد،
    چه توانی به آن داده شده است؟

    1. مهندس رضا منصف

      kw یعنی کیلو وات منظورش واحد توان هست، p in منظورش توان ورودی هستش و سر آخر برای اینکه روی این مسائل و سوال آخری که پرسیدین مسلط بشین کافیه که تو دوره آموزشی کار و انرژی ثبت نام کنین و از درسنامه هاش استفاده کنید.

    1. مهندس رضا منصف

      اگر اتلاف انرژی رو در نظر نگیریم بله این جمله درسته و بازدهی 100 در 100 یا همون یک میشه ولی بخاطر اینکه اتلاف انرژی داریم ، بازدهی صد در صد نمیشه و رابطه ای که گفتین برقرار نمیشه

  2. سلام ببخشید این مسعله را توضیح بدید اگر میشه !
    توان پمپ آبی ۱/۶kw است این پمپ هر دقیقه چند لیتر اب به چگالی ۱kg/lit با تندی ثابت از عمق چاه به ارتفاع ۱۲m بالامیکشد؟

  3. سلام وقتتون بخیر ببخشید اون توان رو که ما از فرمول w تقسیم بر t بدست میاریم کدوم یکی از توان ها محسوب میشه یعنی توان مفید یا توان کل؟ممنون میشم پاسخ بدید.

    1. مهندس رضا منصف

      سلام وقت شما هم بخیر باشه دوست خوبم ، ممنون بابت کامنتی که گذاشتین ،
      اون فرمول مربوط به توان مفید هستش

    1. مهندس رضا منصف mounsef

      سلام ممنونم بابت کامنتی که گذاشتین ، خیر همیشه mgh نیست ، بستگی به صورت سوال داره

      1. مهندس رضا منصف

        سلام وقت بخیر ، ممنون بابت کامنت سبزتون ، توان ضرب در زمان طبق تعریف همان انرژی هست

      1. یه سوالی واقعا گیجم کرده. این انرژی یا کاری که میذاریم تو فرمول توان باید مکانیکی باشه جنبشی باشه پتانسیل باشه باید چی باشه؟ منظور از توان متوسط چی هست اون رو هم توضیح میدید لطفا. تو فرمول توان متوسط صورت کسر باید چی بذاریم؟ کار یا چه مدل انرژی؟

      2. مهندس رضا منصف mounsef

        بسته به نوع سوال و دستگاهی که میخوایم توانش رو محاسبه کنیم هر کدومش ممکنه ، یعنی هم میتونه گرما باشه ، هم مکانیکی باشه هم الکتریکی و ….

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *