فرمول چگالی مخلوط

✍آموزش سریع فرمول چگالی و چگالی مخلوط

چگالی چیست؟

اگر جرم یک جسم رو بر حجم جسم تقسیم کنیم ، چگالی جسم رو بدست آورده ایم. جرم جسم رو با m ، حجم جسم رو با v و چگالی جسم رو با ρ ( بخوانید رو ) نمایش می دهند بنابراین فرمول چگالی برابر خواهد بود با :

ρ= m v m=ρ×v

چگالی مخلوط چیست؟

یکی از مباحثی که در دوره آموزشی فیزیک دهم یاد دادیم فرمول چگالی مخلوط هست ، اما تعریف چگالی مخلوط به چه صورته؟ به بیان ساده اگه دو یا چند مایع متفاوت رو با هم مخلوط کنیم ، یک مایع جدید با چگالی جدید بدست میاد که به این چگالی جدید ، چگالی مخلوط گفته می گویند و طبق فرمول زیر بدست میاد

ρ= m 1 + m 2 v 1 + v 2 = ρ 1 v 1 + ρ 2 v 2 v 1 + v 2

برای اینکه فرمول بهتر دیده بشه ، فرمول رو در قالب تصویر نمایش میدم به تصویر زیر خوب دقت کنید.

تبدیل واحدهای ضروری فرمول چگالی😊

در خیلی از سوالات برای اینکه فرمول چگالی به صورت استاندارد در یکای SI تعریف بشه باید حجم جسم رو به متر مکعب تبدیل واحد کنیم ، خلاصه ای از تبدیل واحدهای پرکاربرد این مبحث رو در قسمت زیر می توانید مشاهده کنید:

m 3 ÷1000 ×1000 Lit ÷1000 ×1000 c m 3

ضمنا بصورت یک نکته مهم و کاربردی حفظ کنید که چگالی گرم بر سانتی متر مکعب رو اگه در 1000 ضرب کنیم ، به چگالی کیلوگرم بر متر مکعب تبدیل می شود:

g c m 3 ÷1000 ×1000 kg m 3

مثالی از دوره آموزشی فیزیک دهم :

مثال 1 : جرم یک کره ی فلزی با حجم ۲۰۰ سانتی متر مکعب ، ۱۴۸۰ گرم است. اگر چگالی فلز ۸۰۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب باشد ، حجم حفره ی درون کره چقدر است؟

مثال 2 : ۱۵ گرم از مایعی به حجم ۲۰ سانتی متر مکعب و ۲۰ گرم از مایع دیگری به حجم ۳۰ سانتی متر مکعب را مخلوط کرده ایم ، چگالی مخلوط چقدر است؟ ( از تغییر حجم مایع صرف نظر کنید )

10 دیدگاه دربارهٔ «✍آموزش سریع فرمول چگالی و چگالی مخلوط»

      1. مهندس رضا منصف

        سلام محسن جان بله کلاس خصوصی در طول هفته دارم ، به واتس اپ من پیام بدین به شماره 09117636268

    1. مهندس رضا منصف

      سلام ممنونم به خاطر کامنتی که گذاشتین ، نه حذف نشده جزو فرمول های ترکیبی هستش و باید بلد باشین مستقیم تو کتاب نیست ولی مفهومش بصورت ضمنی بیان شده…

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *