خازن

عوامل موثر بر ظرفیت خازن

در درسنامه عوامل موثر بر ظرفیت خازن به بحث و بررسی پیرامون عواملی که در آن ظرفیت یک خازن بیشتر و یا کمتر می شود پرداخته شده است قبل از این عوامل موثر بر ظرفیت خازن توضیح داده شود ابتدا باید تعریف دقیقی از خازن ارائه کنیم.

یک خازن تخت شامل دو صفحه رسانای موازی به مساحت A است که به فاصله d از هم قرار گرفته اند هرگاه دو سر این خازن به مولد به اختلاف پتانسیل v وصل شود صفحات خازن بار الکتریکی q را در خود ذخیره می کنند. رابطه میان q (بار الکتریکی ) ، c ( ظرفیت خازن ) ، V ( اختلاف پتانسیل الکتریکی )  بصورت زیر است.

q = c v

توجه توجه : ظرفیت یک خازن با زیاد و کم شدن مقدار q , v  تغییری نمی کند بلکه فقط به عوامل و شرایط فیزیکی ظرفیت خازن وابسته است.

عوامل موثر بر ظرفیت خازن

یعنی ظرفیت یک خازن به با افزایش اختلاف پتانسیل و یا کاهش بار الکتریکی دو سر آن نه کم می شود و نه زیاد خوب حالا این سوال مطرح می شود که عوامل موثر بر ظرفیت یک خازن چگونه است ؟

ظرفیت یک خازن به شرایط فیزیکی آن وابسته است این عوامل به شرح زیر است .
1 – مساحت صفحات خازن ( رابطه مستقیم )
2 – جنس عایق بکار رفته در خازن ( رابطه مستقیم )
3 – فاصله صفحات میان خازن ( رابطه معکوس )
4- دقت داشته باشید ظرفیت یک خازن به بار الکتریکی و اختلاف پتانسیل وابسته نیست.

بنابراین فرمول ظرفیت خازن به صورت برابر خواهد بود با :

/

موارد بالا را بدقت حفظ کنید که یکی از سوالات متداول امتحانات نهایی است.

برای تسلط بر روی مطالب گفته شده در بالا و یادگیری نکات بیشتر در مورد درسنامه عوامل موثر بر ظرفیت خازن کافی است که درسنامه تصویری زیر را مشاهده نمایید.

برای دانلود درسنامه فوق بر روی اینجا کلیک کنید.

7 دیدگاه دربارهٔ «عوامل موثر بر ظرفیت خازن»

  1. میدونمم واسه این کار که میکنید کمه من کار نمیتونم برا شما کنم فقط میتونم لینک شما بزارم تو سایتم تا مردم از اموزش های شما استفاده کننن بنر نداشتید بنر میزاشتیم لینک تون بالا سایتم گذاشتم میدونم در مقابل زحمت شما کمه ممنون ایشالله زودتر اماده شه♣
    http://fitmusic.in/

    1. مهندس رضا منصف

      لطف دارین دوست عزیز فشار کاریم خیلی زیاده بیشتر این ویدئو ها رو آخر شب درست میکنم بخاطر همین روند آموزشی توی سایت با تاخیر انجام میشه

  2. جواب مارو ندادیا فیزیگ سال دوم رشته تجربی
    و ریاضی دوم میشه کامل شو بزارید تا خرداد ماه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟مچکر از شما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *