آموزش اورژانسی تجزیه بردارها

آموزش آسان بردار برایند+(روش تستی😵)

در فصل سوم فیزیک دهم به مفهوم بردارهای برایند اشاره شده است که در این پست آموزشی می‌خواهیم در مورد مفهوم بردارهای برایند صحبت کنیم. ویدئوی آموزشی این قسمت را حتما ببینید.

تعریف بردار

تعریف بردار : کمیت ها در فیزیک به دو دسته برداری و اسکالر دسته بندی می شوند ، کمیت های اسکار اندازه و مقدار دارن ولی جهت ندارن بصورت مثال ۲ کیلوگرم سیب فقط اندازه داره و برای درک ۲ کیلو نیازی نیستش که جهتی برای اون در نظر گرفت ولی وقتی بصورت مثال میگیم که یک دوچرخه 7 متر حرکت کرده در این حالت هنوز اطلاع دقیقی از نوع حرکت نداریم بصورت مثال این 7 متر رو میتونه در یک مسیر دایره ای رفته باشه یا اینکه رفت و برگشتی رفته باشه و یا اینکه ابتدا سه متر به سمت شمال و بعد از اون 4 متر به سمت غرب رفته باشه پس همونطوری که مشخصه برای حرکت باید علاوه بر اندازه 7 متر به جهت هم اشاره بشه در واقع کمیت هایی که برای معرفی کاملشون هم نیاز باشه که اندازه اونها مشخص بشه و هم نیاز باشه که جهت اونها مشخص باشه به این مدل از کمیت ها ، کمیت های برداری گفته می شه. نکته خیلی خیلی مهم و قابل توجه زمانی مطرح هست که بخواهیم دو کمیت برداری رو با هم جمع کنیم در این صورت قوانین خاصی وجود داره که تو درسنامه صفر کمی در مورد اونها صحبت کردیم و در حد فیزیک دهم کمیت های برداری رو تحلیل کردیم. ضمنا یکی از راه های نشون دادن کمیت های برداری بصورت بردارهای یکه i , j هست که این موضع رو هم درون درسنامه صفر تحلیل و بررسی کردیم توصیه میکنم قبل از شروع فصل کار و انرژی مفهوم بردارها رو به خوبی یاد بگیرید.

نکات ویژه بردار برایند

توجه شمارو به چند نکته در مورد بردارها جلب میکنم.

  • اگه دو بردار هم جهت باشن و بخواهیم اونها رو باهم جمع کنیم کافیه که اعداد دو برادار رو با هم جمع کنیم . در این صورت در واقع گفته میشه که زاویه میان دو بردار صفر هست
  • اگه دو بردار خلاف جهت هم باشن در این صورت از همدیگه کم میشن و در واقع در این حالت زاویه بین اونها ۱۸۰ درجه هست
  • اگه دو بردارد بر هم عمود باشند در این صورت زاویه بین اونها ۹۰ درجه هست و برایند اونها با کمک رابطه فیثاغورث بدست میاد که این مورد رو بیشتر تو یازدهم باهاش آشنا میشین.

برای دانلود درسنامه فوق با کیفیت بالا بر روی << اینجا >> کلیک کنید.

برای دانلود درسنامه فوق با کیفیت متوسط بر روی << اینجا >> کلیک کنید.

برای دانلود درسنامه فوق با کیفیت پایین بر روی << اینجا >> کلیک کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *