⚡آموزش سریع فرمول چگالی(حجم ظاهری،حجم حفره و..)

چگالی چیست؟

تعریف چگالی : نسبت جرم به حجم یک جسم رو چگالی می نامند. برای اینکه درک بهتری نسبت به چگالی داشته باشید به این نکته توجه کنید که یک سنگ بسیار کوچک اگر بر روی یک مایع مثلا آب انداخته بشه براحتی به انتهای اون میره ولی اگر یک چوب و یا یک تنه درخت رو به درون یک برکه آب بیندازیم با وجود وزن زیادش بر روی سطح آب شناور میمونه. توجه کنید که اگه دو مایع با چگالی های مختلف رو با هم ترکیب کنیم هر مایعی که چگالی کمتری داشته باشه بر روی مایع دیگه قرارمیگیره بصورت مثال اگه روغن و آب رو با هم مخلوط کنیم روغن نسبت به آب چگالی کمتری داره و خودشو به سطح بالای ظرف میرسونه.

فرمول چگالی دهم

مفاهیم اولیه چگالی ( درسنامه اول )

فرمول چگالی به صورت مقابل است.

در فرمول بالا ρ نماد چگالی ، m نماد جرم و v نماد حجم است. فرمول دوم ( mρ × v ) که حالت ضربی داره معمولا تو فصل های دیگه فیزیک استفاده میشه . برای اینکه درک بهتری از این فرمول داشته باشید درسنامه زیر رو مشاهده کنید. دقت کنید که در این فرمول جرم باید بر حسب kg ، حجم بر حسب m3 باشد تا واحدها بصورت استاندارد یکای SI تعریف شوند.

ρ= m v m=ρ×v

بررسی چگالی اجسام هندسی ( درسنامه دوم )

گاهی در سوالات مربوط به چگالی از شما خواسته می شود که چگالی مثلا یک استوانه ، یک کره و یا یک مکعب رو محاسبه کنید شرط اینکه بتوانید از پس چنین سوالاتی بر بیایین این که فرمول حجم اشکال هندسی رو بصورت کامل حفظ باشید. برای آشنایی بیشتر با این مدل سوال ها و حل تمریناتی از کتاب درسی ویدئوی آموزشی زیر رو ببینید. دقت کنید که برای حل مسائل مربوط به چگالی باید فرمول حجم اجسام هندسی رو بلد باشین.

V = 4/3 π R3                   فرمول حجم کره

V = π R2 h                فرمول حجم استوانه

مثال : کره ای به جرم ۲ کیلوگرم شعاعی برابر ۲۰ سانتی متر دارد در این صورت حجم کره چند کیلوگرم بر متر مکعب است؟ ( ۳ = π )

راه حل : بصورت مثال برای حل این سوال باید حجم کره رو بتونیم بدست بیاریم که فرمولش رو کمی بالاتر یادآوری کردم و بعد از محاسبه حجم تو فرمول چگالی جاگذاری کنیم.

V = 4/3 × ۳ × .۲۳  =  .۰۳۲

ρ = m / v = 2 / .032 = 62.5  kg/m3

برای درک بهتر مفاهیم چگالی توصیه میکنم حتما درسنامه زیر رو حتما نگاه کنین.

چگالی مخلوط ( درسنامه سوم )

اگه دو یا چند مایع با هم مخلوط شوند به شرطی که با هم واکنش شیمیایی نداشته باشند ( مثل ترکیب شدن آب و الکل ) در این صورت فرمول چگالی مخلوط آنها به صورت زیر در می آید…

فرمول چگالی مخلوط فیزیک دهم

محاسبه حجم حفره و حجم ظاهری ( درسنامه چهارم )

حجم ظاهری چیست ؟
فرمول حجم حفره در فیزیک دهم چگونه است ؟
اگه یک جسم داخل خودش دارای حفره باشه یعنی بصورت یکپارچه و پیوسته نباشه در این صورت به حجم این مدل از اجسام دارای حفره ، حجم ظاهری می گویند. حالا سوالاتی که معمولا در امتحانات کلاسی مطرح میشه به این صورت که حجم ظاهری یک جسم دارای حفره رو به همراه چگالی اون جسم به دانش آموزان می دهند و از اونها میخوان که حجم حفره رو محاسبه کنند.

محاسبه مایع جابجا شده در اثر ورود یک جسم جامد (درسنامه پنجم)

نوع دیگری از سوالات به این صورت است که یک جسم جامد رو درون مایع غوطه ور می کنند در اثر ورود جسم جامد به درون ظرف کمی مایع داخل ظرف جابجا شده و یا اینکه اگر ظرف از مایع لبریز باشد کمی مایع از ظرف خارج می شود. در این گونه سوالات میزان حجم جابجا شده و یا بیرون ریخته از ظرف با حجم جسم جامد برابر خواهد بود و از این حجم جابجا شده می توان برای محاسبه چگالی استفاده کرد.

مثال : قطعه فلزی به جرم ۸۴ گرم را به آرامی درون آب داخل استوانه مدرج می اندازیم . قطعه فلز کامل درون آب فرو رقته و آب داخل استوانه به اندازه ۱٫۵ سانتی متر بالا می آید. اگر سطح مقطع داخلی استوانه ۸ سانتی متر مربع باشد ، چگالی فلز چند گرم بر سانتی متر مربع است؟

نکته : اگر درون یک ظرف یک مایع مثلا آب بریزیم به نحوی که کل ظرف از مایع پر شده باشد ، در این صورت با وارد کردن یک جسم جامد مقداری آب از ظرف سر ریز می شود ، در این حالت حجم مایع سر ریز شده و حجم جسم با هم برابر خواهد بود.

حجم مایع جابجا شده

آموزش کامل فصل اول فیزیک دهم 👇

برای اینکه تمامی نکات مربوط به فصل اول فیزیک دهم رو بصورت جامع یاد بگیرید بر روی تصویر زیر کلیک کنید تا وارد دوره آموزشی فیزیک دهم بشین…

دوره آموزشی فیزیک دهم فصل اول

10 دیدگاه دربارهٔ «⚡آموزش سریع فرمول چگالی(حجم ظاهری،حجم حفره و..)»

  1. وقتی قطر و طول یک استوانه ایی که نیمه آب داشته باشد و وزن آب هم داده باشد چگالی آن رو چجوری بدست میارن ممنون میشم اگر جواب بدین

    1. مهندس رضا منصف

      سلام ممنون به خاطر کامنتی که گذاشتین ، باید سوال رو دقیق تر مطرح کنید تا بشه جواب داد

  2. چطوری تو مسعلع ای مثل
    حجم های برابر از دومایع به چگالی های ۱g/cm³و1/2gگرم را باهم مخلوط میکنیم اگر تغییری در حجم صورت نگیرد چگالی مخلوط چند است
    که حجم رو نداده حل کنیم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *