خازن های متوالی

فرمول خازن های متوالی ( فیزیک نظام قدیم)

محاسبه بار الکتریکی و اختلاف پتانسیل در خازن های متوالی

در درسنامه های قبلی فرمول های بار الکتریکی و اختلاف پتانسیل دو سر یک خازن بررسی شد و گفتیم که بار الکتریکی دو سر یک خازن با اختلاف پتانسیل دو سر آن از رابطه زیر بدست می آید.

q = c v

در این درسنامه می خواهیم این موضوع را بررسی کنیم که اگر چندین خازن بصورت متوالی بهم متصل شده باشد در این صورت به هر کدام چه مقدار بار و چه میزان اختلاف پتانسیل خواهد رسید.

خازن های متوالی

قوانین خازن های متوالی

در خازن های متوالی بار الکتریکی در همه خازن ها با هم برابر است

در خازن های متوالی اختلاف پتانسیل در بین آنها تقسیم می شود . خازن کوچکتر ولتاژ ( اختلاف پتانسیل ) بیشتری می گیرد.

یکی از سوالات بسیار متداول در امتحانات هماهنگ کشوری سال سوم دبیرستان این است که چندین خازن متوالی در مداری ساده می دهند و اختلاف پتانسیل کل مدار را داده و از شما میخواهند که بار الکتریکی و اختلاف پتانسیل دو سر یک از خازن ها را بدست آورید.

روند حل این گونه سوالات بدین صورت است که ابتدا کلیه خازن های مدار را با هم ساده کرده و از آنجاییکه بار الکتریکی در خازن های متوالی برابر است پس از ساده شدن مدار و پیدا کردن مقاومت معادل براحتی از رابطه q=cv استفاده میکنیم و مقدار بار الکتریکی خازن معادل را بدست می آوریم سپس این بار با بار الکتریکی تک تک خازن های متوالی با آن برابر می شود. بنابراین این نکته را همیشه در ذهن خود داشته باشید که در خازن های متوالی مدار را تا حد امکان ساده کنید و سپس دوباره به مدار اصلی بازگردید.

برای آنکه بر روی آنچه گفته شد تسلط بیشتری پیدا کنید کافی است که آموزش تصویری زیر را مشاده کنید.

برای دانلود درسنامه فوق کافی است بر روی << اینجا >> کلیک کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *