فضای نمونه ای ( نظام قدیم )

همانطور که از تیتر فوق مشخص است کل درسنامه های گفته شده در این مجموعه منطبق بر آزمون های هماهنگ کشوری است و مثال های گفته شده و تمرینات حل شده بطور مستقیم و غیر مستقیم از تمرینات کتاب درسی و آزمون های هماهنگ کشوری طراحی و حل می شوند کل این مجموعه روندی آموزشی داشته و پس از اتمام این مجموعه مشکلی با امتحان ریاضی سوم تجربی نخواهید داشت.

فصل اول کتاب ریاضی تجربی با موضوع احتمال شروع می شود  برای آنکه بتوانید موضوعات مختلف این مبحث را حل کنید باید بتوانید براحتی فضای نمونه ای را تشخیص دهید .

تعریف فضای نمونه ای : مجموعه شامل همه حالت های ممکن در به وقوع پیوستن این پدیده تصادفی را فضای نمونه ای گویند.

اگر فضای نمونه ای s قابل شمارش باشد آن را یک فضای نمونه ای گسسته گوییم.

بحث در مورد پیشامد ها و … را به درسنامه های بعدی موکول می کنیم. آنچه که در ابتدای این فصل خیلی اهمیت دارد این است که فضای نمونه ای را بدرستی تشخصی دهید و بعد از آن مهم تر این است که پیشامدهای برآمده از این فضای نمونه ای را تشخیص دهید.

بطور مثال در پرتاب یک سکه دو حالت بیشتر نمی تواند اتفاق بیافتد

در حالت اول سکه  ( رو ) می آید و در حالت بعدی سکه می تواند ( پشت ) بیاید مثلا اگر یک سکه را 1000 بار پرتاب کنیم و سکه رو بیاید برای بار 1000 و یکم باز هم احتمال آنکه سکه رو بیاید و یا پشت نا مشخص است و هرکدام برآمدی یکسان دارند.

و یا در پرتاب یک تاس سالم احتمال رو شدن اعداد 1 تا 6 یکسان است بنابراین شانس هر عدد برای هر بار که این پدیده تصادفی تکرار شود مقدار 1/6 است.

فضای نمونه ای

و اما مثال هایی که در امتحانات هماهنگ کشوری در خرداد ماه مطرح می شود فرم و قالب مشخصی داشته و تقریبا می توان براحتی با حل سوالات سال های گذشته بر روی آنها مسلط شد بصورت مثال از شما می خواهند که فضای نمونه ای را برای خانواده ای با سه فرزند مشخص کنید

طبق اصل حاصل ضرب می توان براحتی گفت که فضای نمونه ای این خانواده 8 است زیرا  احتمال دختر یا پسر بودن هر فرزند نامشخص است بنابراین در بدنیا آمدن هر فرزند 2 حالت وجود دارد بنابراین داریم

2 * 2 * 2 = 8

همینطور اگر یک سکه و یک تاس با هم پرتاب شود فضای نمونه ای 12 عضو خواهد داشت.

6 * 2 = 12

هرچند مبحث اول را ساده انتخاب کرده ایم ولی رفته رفته بر سنگینی و حجم مطالب افزوده می شود برای یادگیری نکات بیشتر در مورد این درسنامه ای کافی است که فایل تصویری زیر را مشاهده کنید.

برای دانلود درسنامه فضای نمونه ای کافی است بر روی << اینجا >> کلیک کنید.

9 دیدگاه دربارهٔ «فضای نمونه ای ( نظام قدیم )»

  1. سپاس بی کران از خدمت خالصانه و مهرآمیز مهندس منصف و هرعزیز دیگری که در این راه یاریگر ایشان میباشد.از دادار مهربان پیروزی و سرافرازی روز افزون برایتان آرزومندیم و خواهان ادامه پربارتر مطالب از شما نیکان هستیم.

    1. مهندس رضا منصف

      با سلام درسنامه های ریاضی سال سوم در حال ساخته شدن هستش تا یک ماه دیگه کل درسنامه ها بصورت یکجا در اختیار دانش اموزان قرار خواهد گرفت
      می تونید از طریق تلگرام به شماره 09117636268 در مورد نحوه تهیه درسنامه ها اطلاع کسب کنید

  2. واقعا سایت قشنگی دارین.خیلی ممنونم.من ک واقعا لذت بردم.دوستامم هم دارن از سایت شما استفاده میکنم

    1. مهندس رضا منصف

      سلام ، هدف ما برطرف کردن مشکل دروس محاسباتی دانش آموزان ایران زمین هستش خوشحال هستم که سایت براتون مفید بوده . پیروز و سربلند باشید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *