نیروی عمودی تکیه گاه

فیزیک دوم دبیرستان – دینامیک – نیروی عمودی تکیه گاه

آموزش فیزیک دوم دبیرستان  – فصل سوم – درسنامه اول

نیروی عمودی تکیه گاه

فصل سوم فیزیک سوم دبیرستان در مورد نیروها و برایند آنها آغاز می شود . هدف از این فصل این است که بتوانید نیروهای عامل حرک و مخالف حرکت را پیدا کرده و شتاب حرکت را بدست آورید در این میان با نیروی باز گرداننده ی فنر نیز آشنا می شوید ولی انچه که در ابتدای فصل مهم بنظر می رسد محاسبه نیروی عمودی تکیه گاه است این نیرو همان نیرویی که است که وزن اجسام را تحمل کرده و بر روی هر سطح به صورت عمودی وارد می شود. برای تفهیم بیشتر به مثال های زیر دقت کنید.

نیروی عمودی تکیه گاه

مثال یک : فرض کنید یک جسم 3 کیلو گرمی بر روی یک سطح افقی قرار دارد نیروی عمودی تکیه گاه را بدست آورید.

برای محاسبه نیروی عمودی تکیه گاه دقت کنید که همیشه و همیشه وزن اجسام به سمت مرکز زمین یعنی رو به پایین وارد می شود بنابراین باید از خودمان سوال کنیم که این وزن توسط چه نیرویی خنثی می شود . مشخص است که سطح زمین وظیفه خنثی کردن این نیرو را بر عهده دارد بنابراین نیروی عمودی تکیه گاه به صورت زیر محاسبه می شود.

W = m * g = 3 * 10 = 30 (N)

N = W = 30 (N)

مثال دوم : فرض کنید در مثال قبلی یک نیروی 40 نیوتنی به سمت پایین اعمال شود در این صورت نیروی عمودی تکیه گاه چقدر است؟

در مثال بالا علاوه بر نیروی وزن سطح زمین باید نیروی 40 نیوتنی را نیز تحمل کند بنابراین نیروی عمودی تکیه گاه بصورت زیر محاسبه می شود.

w= m * g = 3 * 10 = 30 (N)

N = W + F = 30 + 40 = 70 ( N)

در حالت کلی برای محاسبه نیروی عمودی تکیه گاه نیروهای رو به بالا را با نیروهای رو به پایین برابر قرار می دهیم . برای آنکه بتوانید بر روی محاسبات این بخش بیشتر مسلط آموزش تصویری زیر را مشاهده کنید.

برای دانلود درسنامه تصویری نیروی عمودی تکیه گاه کافی است بر روی << اینجا>> کلیک کنید.

8 دیدگاه دربارهٔ «فیزیک دوم دبیرستان – دینامیک – نیروی عمودی تکیه گاه»

  1. ایا نیروی نرمال همین نیروی عمود سطح است؟ و اینکه اگر این دو باهم یکی هستن چرا برای نیروی نرمال n=ma ولی برای عمود سطح n= mg ؟؟؟؟

    1. مهندس رضا منصف

      سلام لزوما نیروی عمودی سطح هم mg نمیشه و مقایسه این دو بررسی دقیق تری رو نیاز داره ضمن اینکه تعاریف بعضی از کتاب های فیزیک هنگام ترجمه با هم فرق داره و شاید در یک کتاب یکسان گرفته بشه و در دیگری خیر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *